گل قهر (گل حساس)
نوشته شده توسط : hr

 

معرفی و نگهداری و همه چیز درباره گل قهر و آشتی

معرفی گل قهر(گل حساس)

گل قهر با نام انگلیسی Humble plant , Sensitive plant و نام علمی Mimosa pudica از خانواده  Fabaceae ، گیاهی است بوته ای و رونده که بومی برزیل است. ساقه های آن چوبی ، به رنگ قرمز- قهوه ای و طریف و انعطاف پذیر است. خارهار فراوانی بر روی ساقه های وجود دارد. گل های آن صورتی رنگ هستند. گلبرگ های آن ها سوزنی شکل بوده و به گل ها  آرایش آن ها کروی می دهد. برگ های آن مرکب شانه ایست. علت نامگذاری این گیاه به گل قهر این است که به محض اینکه دست یا شی به برگ ها برخورد کند و سطح برگ را لمس کند، برگ خم شده و به طرف ساقه جمع می شود به اصطلاح قهر میکند. برگشتن آن به حالت عادی چند دقیقه طول می کشد. این گیاه به شرایط گرمسیر بسیار مقاوم است و به همین دلیل است که در برخی مناطق به عنون گیاه مهاجم دیده شده است.

تکثیر:

دو روش برای تکثیر این گیاه وجود دارد:

  1. کشت بذر: بذر این گیاه دیواره سخت دارد پس باید قبل از کاشت خراش دهی صورت گیرد و ۱ روز در آب گرم و دمای بالا قرار گیرد تا جوانه زنی سریع و راحت انجام شود.
  2. قلمه ساقه: بهترین زمان قلمه گرفتن، در تابستان است که برای این منظور از شاخه های نرم گیاه و بدون گل استفاده می شود.

خاک:

بهترین رشد این گیاه در خاکی صورت می گیرد که غنی از مواد آلی باشد و همچنین زهکش مناسب داشته باشد.

آبیاری:

این گیاه به آبیاری بیش از حد حساس است پس باید آبیاری منظم و با در نظر گرفتن زهکش مناسب خاک انجام شود.

دما و نور:

این گیاه به آفتاب و شرایط نیمه سایه نیاز دارد. باید توجه داشت که اگر هوا زیاد گرم شود و یا تاریکی اتفاق بیافتد، عکس العمل جمع شدن برگ ها و قهر آن رخ می دهد.

مراقبت ها:

– این گیاه می تواند از نیروژن هوا برای تغذیه استفاده کند چون گیاهان خانواده لگوم ها، با ریزوبیوم ها همزیستی دارند پس این گیاه راحت می تواند در خاک فقیر رشد کند.

– بهتر از در محلی که امکان برخورد با آن زیاد است قرار نگیرد چون خساس بودن آن وقهر مدام به گیاه آسیب می زند.

– اگر از جوشانده این گیاه استفاده می شود، باید توجه داشت که دم نوش غلیظ باعث مسمومیت و ریزش مو می شود.

خواص:

– برگهاو ساقه های له شده آن برای محل گزیدگی عقرب به کار میرود.

– جوشانده سرشاخه های برگ دار گیاه برای تسکین آسم مصرف می شود.

– از ریشه گیاه برای عادات ماهانه که همراه با درد است استفاده می شود.

 

m111 4534533465456467

(منبع سایت منصوری گل )

******************************

گل حساس ( گل قهر) - گل قارکون

 


نام فارسی: گل حساس ( گل قهر)

نام های دیگر: گل قارکون

نام انگلیسی:  Humble plant , Sensitive plant

خانواده:  Leguminosae

تیره فرعی:  Mimosaceae

نام علمی:         Mimosa pudica L .

 

 

 

 

مشخصات گیاه شناسی:

 

گل قهر بوته ایست رونده (خزنده-بالارونده )  و نیز چند ساله با ساقه های چوبی   به رنگ های قرمز- قهوه ای

پوشیده از خارهای خمیده و انحنا داراست. شاخه ها ظریف و انعطاف پذیر بوده  .

گلها صورتی رنگ ومتشکل از گلبرگهای

سوزنی شکلی هستند که در مجموع ساختاری کروی شکل را تشکیل میدهند .

برگهای آن مرکب و هر گروه 3 تا 4 برگ مرکب از یک نقطه خارج شده و از آن نقطه با دمبرگ بلندی به ساقه اصلی وصل می شود. هر برگ مرکب دارای 24 تا 40 جفت برگچه باریک و دراز است.

 

 

و به این ترتیب هر برگ مرکب را به صورت پر طیور در می آورد و چون به محض محض برخورد هر شیء با آن و یا لمس برگها با دست، آب از سلول های دیواره ای نازک خارج شده و وارد ساقه می شود. در نتیجه سلول ها چروک شده و برگها شادابی خود را از دست می دهند و به سمت پایین خم شده و با دمبرگ به طرف ساقه جمع می شوند، ، یا به عبارتی قهر می کنند.معمولاً چند لحظه طول می کشد تا گل قهر کند زیرا انتقال آب از سلول ها به ساقه ظرف چند دقیقه انجام می شود اما آشتی کردن و برگشتن به حالت اولیه چند دقیقه طول می کشد.

 

 

 

مبدا:

برزیل. امروزه در بخشهایی از آسیا وافریقا و امریکا هم به عنوان گونه غیر بومی و مهاجم مشاهده میشود .

 

ترکیبات شیمیایی:

از نظر ترکیبات شیمیایی در عصاره برگهای آن ماده ای شبیه به آدرنالین یافت می شود، به علاوه در گیاه آلکالوئید میموزین مشخص شده است.

 

نکته ای درباره نگهداری:

این گیاه در برابر گرمای زیاد و تاریکی هم عکس العمل نشان داده و برگ های خود را جمع میکند.

 

نیاز نوری:

به جای سایه آفتاب نیاز دارد.البته در نواحی گرم و خشک باید از گیاه در مقابل آفتاب ساعات گرم روز محافظت کرد.

 

نیاز آبی:

خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.این گیاه به ابیاری بیش از حد حساس میباشد.

 

خاک:

برای نگهداری،از خاکی غنی از مواد آلی استفاده کنید.یکی از مهمترین مسایل در مورد بستر گل قهر،

 

توجه به زهکش و در واقع تهویه مناسب خاک است .

 

-  بستراین گیاه میتواند شامل دو قسمت پیت یک قسمت پرلیت(یا ماسه)و دو قسمت لوم باشد .

این گیاه توانایی جذب مستقیم نیتروژن از هوای اطراف است که از این طریق،گیاه امکان

 

زندگی در خاکهای فقیر(به لحاظ نیتروژن)را نیز خواهد داشت .

 

 

آفات  :

 

گل قهر میتواند توسط انواع آفات،من جمله:مایتهای عنکبوتی قرمز،شپشک آرد الود و تریپس مورد تهاجم قرار بگیرد .

 

توجه داشته باشید که برای کنترل آفات این گیاه نباید از صابونهای ضد حشره استفاده کرد چرا که استفاده از این نوع

 

محصولات باعث سیاه شدن و خرابی برگها میشود .

 

تکثیر  :

 

روش اصلی تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر است اما تکثیر از طریق قلمه گیری در فصل تابستان نیز محتمل است .

خواص و کاربرد:

جوشانده ریشه این گیاه در رفع ناراحتی های وجود سنگ در بدن اثر مفید دارد. از برگها و ریشه آن در موارد بواسیر و فیستولا استفاده می شود. برگهای له شده آن را به صورت خمیر روی بیضه های آب آورده می اندازند. به علاوه برگها و ساقه های له شده آن برای محل گزیدگی عقرب به کار میرود. در برخی منابع برای ریشه آن اثر تقویت نیروی جنسی قایل هستند.

در گزارش بررسی های دیگری آمده است که دم کرده برگهای گیاه حساس ، تلخ و تونیک است [کرووست و پتلو]. دم کرده غلیظ آن ممکن است مسمومیت ایجاد کرده و موجب ریزش موها گردد[فوکود]. در شبه جزیره مالایا و اندونزی مرسوم است همان طور که این گیاه با کمترین تماسی به اصطلاح می خوابد، برای استفاده از این خاصیت سرشاخه های برگدار جوان آن را زیر تشک کودکان نا آرام می گذارند و به علاوه بچه را در جوشانده برگهای آن حمام کرده روی تشک آن می خوابانند، خواب آرم و راحتی برای بچه می آورد. برگهای له شده آن به صورت ضماد بر روی ورم ها می گذارند[ برکیل و هانیف]. در فیلیپین برگهای له شده آن با روغنی نظیر روغن کنجد یا زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد در محل فتق می گذارند که برای معالجه فتق مفید است[سولیت]. از ریشه گیاه به عنوان مدر و برای معالجه اسهال خونی و در موارد عادت ماهیانه دردناک می خورند[ گررو  و  کوئی زمبینگ]. جوشانده سرشاخه های برگ دار گیاه برای تسکین آسم مصرف می شود[ گررو].

 

به گفته يك كارشناس اگر از گل قهر خوب مراقبت كنيد ،مي توان از گلهاي زيباي صورتي رنگ آن در فصل تابستان بهره ببريد.

كارشناسان كشاورزي مي گويند : اگر مي خواهيد اين گل را در منزل نگهداي كنيد بايد آن را از دسترس بچه ها دور نگهداريد زيرا درصورت تماس مداوم، عوامل محرك حساسيت را از دست ميدهد و اسيب مي بيند .

 

نکته 

نکته جالب در مورد این گیاه توانایی جذب مستقیم نیتروژن از هوای اطراف است که از این طریق،گیاه امکان 

زندگی در خاکهای فقیر(به لحاظ نیتروژن)را نیز خواهد داشت .

 

 

  



مکانیسم حرکت در گیاه  Mimosa Pudica

 

مبحث حرکت در گیاهان از زمان یونان باستان تا به امروز برای انسانها دارای جذابیت بوده و نوشته هایی با بیش از دو هزارسال قدمت در دست است که در آنها حرکت یک گیاه(احتمالا گونه ای از جنس میموزا)در اثر لمس شرح داده شده .
بطور کلی حرکاتی که در جنس میموزا شاهد آن هستیم به دو دسته حرکات  Nyctinastic  وSeismonastic  تقسیم میشوند :

-  دسته اول حرکاتی هستند که در پاسخ به تغییرات نور محیط صورت میگیرند. بدین ترتیب که که در ساعات پایانی روز برگها روی هم تا شده و ساقه ها حالت افتاده پیدا کرده و این حالت تا طلوع آفتاب روز بعد باقی میماند(البته بشرط عدم وجود تحریک توسط منابع نور مصنوعی )
دسته دوم حرکاتی هستند که در پاسخ به دیگر تحریکات محیطی از قبیل لمس کردن،تکان و لرزش،گرم کردن خفیف برگها،کمبود آب و تحریکات الکتریکی و شیمیایی انجام میشوند.شکل ظاهری این حرکات نیز مشابه حالت قبل است .
گر چه برای سالهای متمادی به پدیده حرکت در گیاه میموزا بعنوان پدیده ای جالب توجه نگریسته میشد اما تا حدود قرن نوزدهم تحقیق ومطالعه جدی ای در این مورد صورت نگرفته بود (*) در این زمان کشف شد که این نوع حرکات حاصل افت فشار سریع در سلولهاییست که بطور اختصاصی برای این منظور تغییر شکل پیدا کرده و بهبود یافته اند.بدین ترتیب یافته های جدید بر فرضیه قدیمیتر که اعتقاد به وجود سیستم اعصاب و بافتهای ماهیچه ای مشابه جانوران در این گیاه داشت ،خط بطلان کشید.البته مکانیسم دقیق این یدیده که سلولهای بهبود یافته موجود در بالشتکهای ساقه گیاه (Pulvini) چگونه فشار درون بافتی را کاهش داده و باعث این حرکات میشوند هنوز کشف نشده اما یافته های محققان نشان میدهد که:پس ازاعمال تحریک،تغییراتی در تراوایی غشای سلولی موجود در بالشتکها صورت میگیرد که باعث حرکت و تبادل سریع یونهای کلسیم شده و انعطاف پذیری دیواره سلولهای این بخش را افزایش میدهد.در واقع اینطور بنظر میاید که همزمانی این پدیده با افت فشاردرون سلولیست که سبب ایجاد حرکت در برگها و ساقه های گیاه میشود.همچنین یافته ها نشان میدهند که   فرمان بسته و جمع شدن برگها ،قابلیت انتقال از قسمت تحریک شده به بقیه قسمتهای گیاه را نیز دارا میباشد وبه محض تحریک،تغییرات پتانسیل الکتریکی از محل تحریک به دیگر قسمتهای گیاه گسترش میابد.بعلاوه مواد انتقال دهنده شیمیایی ای که تا بحال ناشناخته باقیمانده اند هم در حال حرکت و انتشار از محل تحریک تا قسمتهای دورتر گیاه ردیابی شده اند.کوتاه سخن آنکه هنوز کسی نتوانسته اطلاعات جسته و گریخته موجود را جمع بندی کرده ونظریه قابل قبول و جامعی برای توضیح و شرح حرکت برگهای گل قهر ارائه دهد اما تعدادی از محققان از گوشه و کنار جهان همچنان در حال تحقیق و بررسی در مورد این معما هستند.در حال حاضر ما تنها قادر به گمانه زنی در مورد چرایی این نوع حرکات در میموزا و معدودی دیگر از گیاهان هستیم.بعنوان مثال مشاهده شده که برگهای جمع شده و فرو افتاده این گیاهان در نزد گیاهخواران از جذابیتی برخوردار نیستند و این جانوران بیشتر به تغذیه از گیاهان با ظاهر عادی رغبت نشان میدهند.همچنین برگهای جمع شده و فرو افتاده تبادل گرما و آب کمتری با محیط اطراف انجام میدهند و این مساله در شرایطی که گیاه در معرض شرایط سخت محیطی قرار میگیرد شانس بقای گیاه را افزایش میدهد .

*******************************

نگهداری و تکثیر گل قهر و آشتی  ( گل حساس )

گل قهر و آشتی یا گل حساس با نام انگلیسی Humble plant , Sensitive plant و نام علمی Mimosa pudica از خانواده  Fabaceae ، گیاهی است بوته ای و رونده که بومی برزیل است. ساقه های آن چوبی ، به رنگ قرمز- قهوه ای و طریف و انعطاف پذیر است. خارهار فراوانی بر روی ساقه های وجود دارد.

 

گل های آن صورتی رنگ هستند. گلبرگ های آن ها سوزنی شکل بوده و به گل ها  آرایش آن ها کروی می دهد. برگ های آن مرکب شانه ایست. علت نامگذاری این گیاه به گل قهر این است که به محض اینکه دست یا شی به برگ ها برخورد کند و سطح برگ را لمس کند، برگ خم شده و به طرف ساقه جمع می شود به اصطلاح قهر میکند. برگشتن آن به حالت عادی چند دقیقه طول می کشد. این گیاه به شرایط گرمسیر بسیار مقاوم است و به همین دلیل است که در برخی مناطق به عنون گیاه مهاجم دیده شده است.

نگهداری و مراقبت از گل قهر و آشتی  ( گل حساس )

خاک:

بهترین رشد این گیاه در خاکی صورت می گیرد که غنی از مواد آلی باشد و همچنین زهکش مناسب داشته باشد.

آبیاری گل قهر و آشتی :

این گیاه به آبیاری بیش از حد حساس است پس باید آبیاری منظم و با در نظر گرفتن زهکش مناسب خاک انجام شود.

دما و نور:

این گیاه به آفتاب و شرایط نیمه سایه نیاز دارد. باید توجه داشت که اگر هوا زیاد گرم شود و یا تاریکی اتفاق بیافتد، عکس العمل جمع شدن برگ ها و قهر آن رخ می دهد.

 

– این گیاه می تواند از نیروژن هوا برای تغذیه استفاده کند چون گیاهان خانواده لگوم ها، با ریزوبیوم ها همزیستی دارند پس این گیاه راحت می تواند در خاک فقیر رشد کند.

– بهتر است در محلی که امکان برخورد با آن زیاد است قرار نگیرد چون خساس بودن آن وقهر مدام به گیاه آسیب می زند.

 

تکثیر گل قهر و آشتی  :

دو روش برای تکثیر این گیاه وجود دارد:

  1. کشت بذر: بذر این گیاه دیواره سخت دارد پس باید قبل از کاشت خراش دهی صورت گیرد و ۱ روز در آب گرم و دمای بالا قرار گیرد تا جوانه زنی سریع و راحت انجام شود.
  2. قلمه ساقه: بهترین زمان قلمه گرفتن، در تابستان است که برای این منظور از شاخه های نرم گیاه و بدون گل استفاده می شود.
نگهداری و تکثیر گل قهر و آشتی ( گل حساس )

نگهداری و تکثیر گل قهر و آشتی ( گل حساس )

روش کاشت بذر گل قهر و آشتی   :

بذر گل قهر و آشتی پوسته ی سفتی دارد و برای اینکه جوانه بزند حتما به مدت ۴۸ ساعت بذرها را درون آب ولرم درمکانی گرم بگذارید و در این مدت ۲ الی ۳ مرتبه آب را عوض کنید تا بذرها در آب گنیده نشوند بعد اقدام به کاشت کنید.

توجه : بهترین و مناسب ترین خاک برای جوانه زنی بذرها به خصوص بذر گیاهان خاص و کمیاب ترکیبی از پیت ماس و خاک کوکوپیت است چون این خاک رطوبت را برای جوانه زدن بذرها به خوبی در خود نگه میدارد.

ترکیب خاک برای کاشت بذر : ( ۳۰ درصد کوکوپیت + ۵۰ درصد پیت ماس + ۲۰ درصد پرلیت) البته از کوکوپیت خالی هم میتوانید استفاده کنید اما رشد بذرها خیلی به کندی و ضعیف صورت میگیرد برای تامین مواد مغذی جوانه ها بهتر است مقداری پیت ماس و یا اگر پیت ماس نداشتین از مقداری کود دامی یا ورمی کومپوست استفاده نمائید.

ابتدا باید خزانه ای آماده کنید تا بذرها در آن کاشته شوند و هیچوقت بذرها را مستقیم در گلدان اصلی نکارید.

برای خزانه گرفتن گلدانی با دهنه بزرگ اما ارتفاع کم تهیه کنید و درون آن خاکی که ترکیب نموده اید را بریزید و آبیاری کنید تا خاک خوب خیس شود چون بعداز پاشیدن بذرها نمیتوانید خوب آبیاری کنید حالا بذرها را به فاصله ۲ الی ۳ سانتیمتر بر روی خاک بپاشید ، لایه خیلی نازکی از خاک ترکیبی که درست کردین را روی بذرها بریزید مقدار ریختن خاک بر روی بذرها به اندازه بذر شما بستگی اگر بذرها ریز باشند مثل بذر حسن یوسف باید لایه خیلی نازکی بر روی بذرها بریزید و کاملا روی بذر را نپوشانید چون بذرهای ریز زود پوسیده میشوند و اگر بذرها متوسط هستند حدود نیم سانت و اگر بذرها بزرگ هستند با توجه به اندازه بذر باید خاک طوری باشد که خاک روی بذر را خوب بپوشاند.

حالا مجدد به آن آب بدهید اگر بذرها ریز هستند آب اسپره کنید چون آبیاری به غیر از اسپره کردن باعث جابجایی بذرها میشود. او اگر بذرها درشت هستند به آرامی آب بدهید.

سپس روی گلدان نایلون فریزر بکشید به طوری که هوا خارج نشود این کار باعث حفظ رطوبت و گرما میشود که عمل جوانه زنی به راحتی صورت میگیرد.

وقتی جوانه ها از خاک بیرون زدند نایلون را از روی گلدان بردارید و وقتی چهار یا شش برگ در آوردن آنها را از خزانه در بیاورد و در زمین یا گلدان اصلی با خاکی غنی به صورت جدا گانه بکارید.

دمای مناسب برای جوانه زنی اکثر بذرها ۱۸ الی ۲۵ درجه میباشد .

 

به این نکته هم حتما توجه شود : هیچ وقت اقدام به نگهداری گل و گیاهان بیرونی در منزل نکنید. چون درون منزل نور و تهویه هوای کافی برای رشد گیاهان و درختان بیرونی وجود ندارد حتی کاشت بذر هم ممکن است با مشکل مواجه شود. در کل اگر مکانی برای کاشت بذر ندارید و مجبور هستید که در منزل این کار را بکنید بهتر است گلدان خزانه را روی پنجره جنوبی بگذارید تا نور کافی به آن برسد و حتما پس از سبز شدن بذر گیاهانی که بیرونی هستند آنها را به بیرون از خانه انتقال بدهید اگر ( به بیرون انتقال ندهید ساقه ها دراز شده و کم کم از بین میرود )

معمولا بذرها طی شرایط مناسب بین ۵ تا ۱۵ روز جوانه خواهند زد.

اطلاعات متفرقه

دقیقا مشخص نیست دلیل بسته شدن برگ های گیاه قهر و آشتی چه چیزی است. این عمل می تواند به دلیل حفاظت در برابر شکارچیان بوده که آن را نخورند، یا می تواند به دلیل حفاظت از خود در برابر آب و هوای ناملایم و یا حشرات مخرب باغ و … باشد.

گیاه قهر و آشتی در مناطق زیادی وجود دارد و در استرلیا، هاوایی و دیگر مناطق به یک علف هرز مهاجم تبدیل شده است. نام لاتین این گیاه bashful (خجالت) می باشد. این نام اشاره به برگ های حساس آن دارد که بعد از لمس بسته می شوند.

نکات نگهداری و کاشت گل قهر و آشتی

– مواظب باشید بیش از اندازه به این گیاه آب ندهید و فقط آن را مرطوب نگه دارید.

– گیاه قهر و آشتی در شب به خواب می رود و به همین دلیل برگ های آن بسته می شوند.

– گل های زیبا و صورتی گیاه قهر و آشتی که مانند یک گلوله پنبه ای هستند می توانند دانه های زیادی تولید کنند.

– پلاستیکی که روی گلدان کشیده می شود باید روشن باشد و به محض دیدن جوانه باید آن را از روی گلدان برداشت.

– اگر گلدان را با پلاستیک می پوشانید، تا زمان جوانه زنی آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کرده و گلدان را در نور کامل قرار دهید.

– اولین برگ ها پس از چند روز ظاهر خواهند شد. برگ های اولیه حساس نیستند و حرکت نمی کنند. حدود سه هفته بعد، برگ ها بالغ می شوند و در زمان لازم حرکت خواهند کرد. هرچه گیاه بیشتر رشد می کند برگ ها حساس تر می شوند.

– در صورت امکان برای آبیاری گیاه قهر و آشتی از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید. زیرا اگر آب شیر مواد شیمیایی مانند کلر داشته باشد باعث ایجاد حساسیت در گیاه می شود.

– دمای سرد از ظاهر شدن برگ ها جلوگیری می کند. گلدان را در یک مکان با دمای ۲۱ تا ۳۰ درجه قرار دهید. بهترین دما برای این گیاه ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد. اگر درجه حرارت بین ۲۱ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد گیاه در کمتر از ۷ روز جوانه می زند. اگر درجه حرارت پایین تر باشد جوانه زنی معمولا ۲۱ تا ۳۰ روز بعد از کاشت بذر انجام می شود.

 

خواص گل قهر و آشتی: گل قهر و آشتی دارای خواص درمانی نیز می باشد.

– برگهاو ساقه های له شده آن برای محل گزیدگی عقرب به کار میرود.

– جوشانده سرشاخه های برگ دار گیاه برای تسکین آسم مصرف می شود.

– از ریشه گیاه برای عادات ماهانه که همراه با درد است استفاده می شود.

– اگر از جوشانده این گیاه استفاده می شود، باید توجه داشت که دم نوش غلیظ باعث مسمومیت و ریزش مو می شود.

منابع : bazram.com – mansourigol.com- bostane.ir

 

******************************************

گل قهر و آشتی

 

گل قهر و آشتی یا گل حساس گیاهی حساس بوده که به ” به من دست نزن” نیز شهرت یافته است. وقتی به هر قسمت از آن دست می زنید برگ های کوچک همان قسمت، خود را جمع می کند مثل یک موجود زنده که قهر کرده باشد و بعد از چند دقیقه برگهایش را باز می کند. به محض لمس، گیاه واكنش نشان میدهد.


گیاه قهر و آشتی‌ برگ هایش را جمع می‌کند.

مشخصات: گل قهر بوته ایست رونده با ساقه های چوبی به رنگ های قرمز- قهوه ای پوشیده از خارهای خمیده و انحنا دار. دارای گلها صورتی رنگ ومتشکل از گلبرگهای سوزنی شکلی هستند که در مجموع ساختاری کروی شکل را تشکیل میدهند.

این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و امروزه در بخشهایی از آسیا وافریقا و امریکا هم به عنوان گونه غیر بومی و مهاجم مشاهده میشود. در ایران نیز بخاطر زیبایی و جذابیت خاص، بصورت گلخانه ای و آپارتمانی و در بعضی از مناطق كه زمستان معتدلی دارند، بصورت بیرونی کشت و نگهداری می شود. از نظر ترکیبات شیمیایی در عصاره برگهای آن ماده ای شبیه به آدرنالین یافت می شود، به علاوه در گیاه آلکالوئید میموزین مشخص شده است.

گل حساس یا گل قهر چند ساله است با ساقه های چوبی تیغ دار که بلندی آن ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر است. برگهای آن مرکب و هر گروه ۳ تا ۴ برگ مرکب از یک نقطه خارج شده و از آن نقطه با دمبرگ بلندی به ساقه اصلی وصل می شود. هر برگ مرکب دارای ۲۴ تا ۴۰ جفت برگچه باریک و دراز است و به این ترتیب هر برگ مرکب را به صورت پر طیور در می آورد و چون به محض تماس دست، برگها به سمت پایین خم شده و با دمبرگ به طرف ساقه جمع می شوند، آن را گیاه حساس می نامند.

مردم بومی هاوایی این گیاه را به عنوان یك علف هرز میشناسند، زیرا در تمامی مزارع آن ها بصورت خود رو رشد و نمو می نماید.

نگهداری و پرورش گل قهر و آشتی

هرروز به آن آب دهید و در سایه و نور غیر مستقیم کنار پنجره نگهداری کنید.

این گیاه در برابر گرمای زیاد و تاریکی هم عکس العمل نشان داده و برگ های خود را جمع میکند.

اگر از گل قهر خوب مراقبت کنید، می توان از گلهای زیبای صورتی رنگ آن در فصل تابستان بهره ببرید. اگر می خواهید این گل را در منزل نگهدای کنید باید آن را از دسترس بچه ها دور نگهدارید زیرا درصورت تماس مداوم، عوامل محرک حساسیت را از دست میدهد و اسیب می بیند.

گل گیاه قهر و آشتی

اگر به جایی که برگها به ساقه متصل می شوند دقیقاً نگاه کنیم متوجه می شویم که درآن قسمت برآمدگی نسبتاً کلفتی وجود دارد. در واقع این برآمدگی شامل تعداد زیادی از سلول های دیواره ای نازک است که وقتی آب جذب می کنند متورم می شوند و به محض خروج آب از آنها، چروک شده و در نتیجه برگها پیچ می خورند.

برگ های گل قهر و آشتی نسبت به هر عامل محرکی، حتی یک قطره آب یا یک حشره کوچک حساس هستند و به محض برخورد هر شیء با آن و یا لمس برگها با دست، آب از سلول های دیواره ای نازک خارج شده و وارد ساقه می شود. در نتیجه سلول ها چروک شده و برگها شادابی خود را از دست می دهند و جمع می شوند ، یا به عبارتی قهر می کنند. معمولاً چند لحظه طول می کشد تا گل قهر کند زیرا انتقال آب از سلول ها به ساقه ظرف چند دقیقه انجام می شود اما آشتی کردن و برگشتن به حالت اولیه ۴-۵ دقیقه طول می کشد.

تکثیر:

روش اصلی تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر است اما تکثیر از طریق قلمه گیری در فصل تابستان نیز محتمل است.

خواص و کاربرد:

جوشانده ریشه این گیاه در رفع ناراحتی های وجود سنگ در بدن اثر مفید دارد. برگها و ساقه های له شده آن برای محل گزیدگی عقرب به کار میرود. در برخی منابع برای ریشه آن اثر تقویت نیروی جنسی قایل هستند. جوشانده سرشاخه های برگ دار گیاه برای تسکین آسم مصرف می شود.

در گزارش بررسی های دیگری آمده است که دم کرده برگهای گیاه حساس، تلخ و تونیک است. دم کرده غلیظ آن ممکن است مسمومیت ایجاد کرده و موجب ریزش موها گردد. در شبه جزیره مالایا و اندونزی مرسوم است همان طور که این گیاه با کمترین تماسی به اصطلاح می خوابد، برای استفاده از این خاصیت سرشاخه های برگدار جوان آن را زیر تشک کودکان نا آرام می گذارند و به علاوه بچه را در جوشانده برگهای آن حمام کرده روی تشک آن می خوابانند، خواب آرم و راحتی برای بچه می آورد.

برگهای له شده آن به صورت ضماد بر روی ورم ها می گذارند. در فیلیپین برگهای له شده آن با روغنی نظیر روغن کنجد یا زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد در محل فتق می گذارند که برای معالجه فتق مفید است. از ریشه گیاه به عنوان مدر و برای معالجه اسهال خونی و در موارد عادت ماهیانه دردناک می خورند.

منابع: ویکی پدیا – nargil.ir – palmgarden.ir

گردآوری: مجله اینترنتی گل و گلدون

گل قهر و آشتی(گیاه حساس) | سایر گیاهان634628 iAIZHoEG تالار گفتگو Image Enlarger

 

بذر گل - پالم گاردنبذر گل قهر و آشتی حساس

بذر گیاه حساس (قهر و آشتی) Mimosa pudica | شماره کالا : 1063623بذر گیاه حساس (قهر و آشتی) Mimosa pudica

بذر - یذر گلها و گیاهان تزیینی - بذر گل قهر و آشتی Mimosa pudica ...این گیاه بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی است.

15عدد بذر تازه ی بنسای گل قهر و آشتی | شماره کالا : 1641466

گل قهر و آشتیبذر گل قهر و آشتی




:: موضوعات مرتبط: گل و گیاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 3950
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: